Oldal kiválasztása

A papírok mára igen fontos helyet foglalnak el az életünkben. Bármit is csinálsz, szinte mindenhonnan kapsz egy darabka papírt. De mi történik ezzel a darabka papírral? Jobb esetben egy rendezett mappában végzi, rosszabb esetben az egyik ömlesztett fiók lakója lesz. Persze, ezekkel a papírokkal a mindennapjaid során alig találkozol.

Tudod, hogy hol keresd a hivatalos dolgokat, ha szükséged van rá. De sosem érsz rá, hogy ténylegesen végig gondolod, hogy ez a papírok mennyi helyet foglalnak el. Aztán jön a költözés, és akkor döbbensz meg, hogy már a harmadik dobozt pakolod és még mindig csak a papíroknál tartasz. Sajnos, akkor már, amikor dobozolsz, már régen késő…hisz ott már nincs idő selejtezni, lomtalanítani. Ezért az összes rendezetlen papírral kell együtt költöznöd. Aztán, amikor megérkezel az új otthonodba és a kipakolásnál tartasz, akkor sincs idő a papírokkal foglalkozni. Ezért pont úgy teszed el őket, ahogy eddig is voltak. Minden marad a régiben.

Tudom, hogy a papír egy láthatatlan dolog. Hisz alig van súlya, és hihetetlen nyűg az életedben. Igen, és sosincs megfelelő pillanat a rendezésére, rendszerezésére. Ezért, ha megengeded, akkor javasolnék neked egy dolgot. Ha „ráérős” a költözésed, vagyis nem kell 1 hét alatt költöznöd, akkor tervezd be a költözés előkészítő időszakodba egy “PAPÍRSELEJTEZÉS” részt. Persze, nem megy 2 nap alatt a dolog, de megéri foglalkozni vele.

 

 

 

Miből keletkezik a papír az életedben?

 

A rendszerezés első lépése, hogy megfigyeled, hogy miből keletkezik a papír. Vagyis ki kell deríteni a forrásokat. Miért fontos, hogy ismerd a papírok forrását? Mert ez, később nagy segítségedre lesz a költözés további részében, és természetesen a selejtezésben.

A papír egy átlag ember életébe 6 fő forrásból érkezik.

hivatalos_papir_rendszerezes

 

 

Ezek a következők:

1. Állami szerv => Ide tartozik minden olyan hivatalos irat, dokumentum, amit az államtól kapsz. Vagyis az adóhivatal, önkormányzat, különböző oktatási hivatalok (ha van gyereked, akkor ovi, suli, stb.; ha viszont még te is tanulsz valahol, akkor közvetlenül érint a dolog), egészségügy (kórházi zárójelentés, vérvétel, röntgen, stb.)

2. Barát/ismerős => Ide tartoznak a személyes levelezések, képeslapok, esküvői-/buli meghívók. Ha neked sokat jelentenek, akkor érdemes megtartani őket, viszont fontos, hogy rendszerezve, egy helyen legyenek.

3. Bank => Szerintem, ez a kategória egyértelmű, de azért egy kicsit mesélek róla. Szinte mindenkinek van legalább egy bankszámlája. Ha van bankszámlád, akkor van szerződésed, havi számlakivonatod. Ezeket is érdemes egy helyre tenni.

4. Biztosítás => Ez a kategória hasonló a “Bank”-hoz. Itt is szerződés és számlakivonat van.

5. Közművek => Huhh, ez a kategória egy nagy gyűjtő. Ide tartozik minden, ami a lakással kapcsolatos. Még akkor is, ha albérletben laksz. Vagyis víz, gáz, áram, fűtés, internet, mobiltelefon előfizetés, magazin előfizetés, stb.

6. Munkáltató => A munkáltatótól a következő papírokat kapod: munkaszerződés, bérpapírok (havonta), adóbevalláshoz szükséges igazolások, illetve kilépési papírok.

Készítettem egy összefoglaló ábrát, hogy jobban érthető legyen.

koltozes_kevesebb_papirral

 

Segítség a dokumentumok rendszerezéséhez

Költözés előtt minden perc számít. Sajnos, ilyenkor már nincs elég idő egy nagyszabású rendszerezéshez, viszont az alapokat már most is meg tudod csinálni. Így később, amikor átköltözöl és elrendezted a környezetedet, akkor újra elő tudod venni ezt a témát és be tudod fejezni azt, amit még költözés előtt elkezdtél.

A költözés előtti időszakban az elsődleges szempont, hogy csökkentsd a költözendő dolgok mennyiségét. Ez igaz a ruhákra, tárgyakra, és természetesen a papírokra is. Felül kell vizsgálnod, és meg kell szabadulnod attól, amire nincs szükséged. A papírok esetében két dolog van, amire biztos, hogy nem lesz szükséged: boríték és a reklám. Biztos vagyok benne, hogy a reklámokra sosem lesz szükséged. De a borítékkal még lehet egy kis feladatod. Erről majd később mesélek. 😉

Most pedig bemutatom a 4 lépeses segítségemet, amivel egyszerűen és hatékonyan összeállíthatod a saját rendezett papír-rendszered alapját.

1, segítség: Rendszerezd a papírjaidat a fent említett 6 kategória szerint.

Amikor az elkülönítést, vagyis a rendszerezést végzed, akkor szabadulj meg a szeméttől.
Ha nem vagy időszűkében és van egy kis időd ezzel foglalkozni, akkor csináld. Minimum 2-3 órát rá kell szánnod. Ha sok mindent kell átnézni, akkor több időre lesz szükséged. Ezért fontos, hogy még bőven a dobozolás előtt kezd el. 🙂

2, segítség: Használj gyűrűs mappát.

Amikor szétválogattad a papírjaidat 6 részre, akkor érdemes őket rendezett állapotban tárolni. Erre a legalkalmasabb eszköz a gyűrűs mappa.

3, segítség: Használj bugyit.

No, nem fehérneműre gondolok, hanem geothermára. Akkor van szükséged geothermára, ha nem akarod a papírokat kilyukasztani. Ha ezekbe helyezed el a papírokat, akkor tovább fognak élni. Miért? Mert nem fog megrongálódni és elszakadni ott, ahol kilyukasztottad.

4, segítség: Használj elválasztót.

Ha több kategóriát teszel egy mappába, akkor érdemes valahogy elkülöníteni egymástól. Ez az elválasztó lehet egy színes lap vagy egy sima fehér lap, vagy akár a hivatalos mappa-elvászltó is.

 

FONTOS!: Ha időszűkében vagy, viszont tudod, hogy sok szemét van a papírok között, akkor azt javaslom, hogy a papírjaid rendszerezésével ne foglalkozz. Maradjon az eddigi rendszered, viszont dobd ki belőlük a reklámot és a borítékot.

 

Újrahasznosítás: borítékból…

Mielőtt kidobnád a kiselejtezett papírokat, állj meg egy percre és gondold végig, hogy mi mást tudsz még velük tenni.

Először is elviheted egy papírgyűjtő szigetre.

Másodszor újra tudod használni a borítékokat. Hogy hogyan? A borítékoknál általában egy oldal “foglalt”. Viszont a többi oldal üres. Ha használsz jegyzetlapokat, post-itet, és van kedved egy kicsit játszani (mondjuk a költözés után), akkor ezekből a borítékokból ingyenesen tudsz létrehozni jegyzetlapokat. Persze, szükség van egy kis figyelmességre és időre. De megéri. 😉

 

Most rajtad a sor, írd meg, hogy te hogyan rendszerezed a papírjaidat? Milyen egyéb ötleted van?

 

Nagyon kíváncsi vagyok rá!

 

~Kriszti
/stresszmentes költöző/